متریال و جنس لیوان های کاغذی

متریال و جنس لیوان کاغذی

تقریباً می‌ توان گفت تمام کاغذ هایی که ما در طول روز با آن‌ ها سر و کار داریم، با خیس شدن و تماس با آب و یا مواد سیال، در کمترین زمان ممکن به خمیر تبدیل خواهند شد. اما، کاغذ هایی هستند که به طور اختصاصی برای ساخت لیوان‌ های کاغذی استفاده می‌ شوند و هیچ‌گاه در تماس با مایعات مختلف تغییر شکل نمی‌ دهند. این کاغذ های منحصر به‌ فرد می‌ توانند تمام مایعات (از آب یخ گرفته تا قهوه و آب جوش) را به صورت یکسان در خود جای بدهند و امکان مصرف آسان را برای کاربران فراهم سازند. اما متریال و جنس لیوان کاغذی چیست و با استفاده از چه متدهای این لیوان‌ های پرکاربرد را می سازند؟ پس تا انتها همراه ما باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

جنس لیوان کاغذی

برای اینکه بتوانیم به درستی به این سؤال اساسی پاسخ دهیم، باید بدانیم لیوان‌ های کاغذی با توجه به چه ویژگی‌ هایی ساخته می‌ شوند. برای مثال همه ما می‌ دانیم که لیوانهای کاغذی به منظور حفظ دمای مایعات و نگهداری صحیح مواد غذایی و مایعات استفاده می شوند. به عبارت ساده‌ تر، ما همان کاربردی را از لیوان‌ های کاغذی انتظار داریم که از یک لیوان شیشه‌ ای یا فلزی انتظار می‌ رود.

اما مسأله بسیار مهمی که در این بین وجود دارد، اشاره به نوع کاغذی است که در این لیوان‌ ها به کار گرفته می گیرند. همانگونه که در ابتدای این مقاله اشاره شد، این لیوان‌های کاغذی با کاغذهای غیر معمولی توسط دستگاه لیوان کاغذی ساخته شده اند تا حین تماس با آب یا سایر مایعات به خمیر تبدیل نشده و یا ساختار مستحکم خود را از دست ندهند.

خمیر کاغذ چیست؟

خمیر کاغذ لیوان کاغذی، یکی دیگر از مواردی است که برای اطلاع از جنس لیوان‌ کاغذی باید مورد بررسی قرار دهیم. در تولید لیوان‌ های کاغذی، خمیر کاغذ را با پوششی نازک از پلی‌ اتیلن پلی می کنند تا خاصیت ضد آب در آن حاصل شود. خمیر کاغذ به عنوان مهمترین ماده اولیه برای تولید لیوان‌ های کاغذی محسوب شده و برای تهیه آن باید نکات بسیار مهمی را در نظر بگیرید. خمیر کاغذ در اصطلاح لاتین با عنوان Pulp یا کاغذ پالپ شناخته می شود که ماده‌ ای ساخته ‌شده از جنس سلولز چوب می باشد. خمیر های کاغذی در ابتدا با یک خاصیت یکسان و مشترک به بازار ارائه می‌ شوند تا تولیدکنندگان با توجه به نیازها و خواسته‌ هایشان، از آن‌ ها به عنوان مواد اولیه استفاده نمایند.

برای مثال، خمیر کاغذ سلولزی که با روش‌ های مکانیکی و شیمیایی خاص در کارخا‌نجات و با ترکیب محصولات فیبری، الیاف طبیعی و تراشه‌ های چوب حاصل می‌ شود، همان ماده اولیه مورد نیاز برای چاپ روزنامه، مجلات و حتی کاغذ توالت می باشد. بعضی لیوان‌ های کاغذی هم با همین مواد اولیه تولید می‌ گردند. تنها تفاوت فاحش و عمده لیوان‌ های کاغذی با سایر محصولات کاغذی مثل روزنامه، مجله و دستمال کاغذی در این است که برای ساخت لیوان کاغذی، باید کاغذ دور لیوان کاغذی با پلی‌ اتیلن پلی شود تا خاصیت ضد آب داشته باشد.

جنس لیوان کاغذی

باگاس چیست؟

یکی دیگر از نکات مهمی که برای پاسخ به پرسش جنس لیوان کاغذی باید به آن توجه نمود، بررسی سایر متریال‌ هایی است که برای انواع مختلف لیوان‌ ها به کار می برند. یکی از مواد اولیه‌ ای که برای ساخت لیوان‌ های کاغذی مورد استفاده قرار می‌ گیرد، باگاس می باشد. این ماده اولیه می‌ تواند به ساخت لیوان‌ های گیاهی و کم‌ ضرر منجر گردد. بسیاری از کاربران ترجیح می‌ دهند از لیوان‌ های گیاهی استفاده نمایند تا ضرر و آسیبی را که به محیط زیست می‌ رسد، به حداقل میزان خود برسانند.

باگاس در واقع باقی‌ مانده ساقه نیشکر است که بعد از عملیات استخراج شکر از گیاه نیشکر به دست می‌ آید. استفاده از باگاس به عنوان ماده اولیه برای ساخت لیوان‌ های کاغذی، یکی از ایده‌ آل‌ ترین روش‌ های ممکن می باشد، چرا که با استفاده از این ماده، هم می‌ توان هزینه‌ های ساخت را کاهش داد و هم همانگونه که اشاره کردیم، به سلامت محیط زیست و حفظ هر چه‌ بهتر آن کمک بسیاری قابل توجهی نمود. از لیوان‌ های یکبار مصرف کاغذی که با استفاده از باگاس ساخته شده اند، با عنوان لیوان یکبار مصرف نیشکر یا لیوان‌ های قابل بازیافت و تجزیه‌ پذیر هم یاد میشود.

مهم‌ترین ویژگی لیوان‌ های کاغذی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه خاصی کرد، در نظر داشتن ویژگی‌ های اصلی این لیوانهاست. علی‌ رغم قوانین سفت ‌و سختی که در برخی از کشور ها برای عدم مصرف لیوان‌ های کاغذی در نظر گرفته‌اند، نباید از خواص قابل توجه این محصولات نیز غافل شد. بعضی از لیوا‌ن های کاغذی می‌توانند بدون نیاز به برخورداری از عایق‌ های مخصوص، دمای مختلف و متفاوت مایعات را به خوبی حفظ نموده و از سرد یا گرم شدن آن‌ ها جلوگیری کنند.

در ضمن ناگفته نماند لیوان‌ های کاغذی با پوشش‌ های پلی‌اتیلنی، مقاوم‌ تر و مستحکم‌ تر از سایر لیوان‌ های یکبارمصرف موجود در بازار می باشند و می‌ توانند یک تجربه لذتبخش و منحصر به‌ فرد را برای کاربران به ارمغان آورند. از جمله کاربردها و ویژگی‌ های مثبت لیوان‌ های کاغذی موجود در بازار می‌ توان به یکبار مصرف بودن، امکان تجزیه و بازیافت و همچنین هزینه بسیار پایین تولیدکنندگان برای ساخت آن‌ ها اشاره کرد.

جمع بندی

این مقاله به صورت مشخص با طرح یک سؤال مهم با عنوان «جنس لیوان کاغذی » چیست شروع شد و در طول مطالب آن سعی شد تا تمام نکات مهم مورد بررسی قرار داده شود. همچنین در این مقاله به مهمترین ویژگی‌ های لیوان کاغذی اشاره شد و متریال ساخت لیوان‌ های کاغذی گیاهی نیز گفته شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *